Hoe het toerisme wordt ingezet als een “strategy for change”.

Eind juni vond hierover een webinar plaats via het ATLAS-netwerk voor toerisme en leisure (onderwijsinstellingen) en de Erasmus Universiteit van Rotterdam.

 

Roos Gerritsma heeft vanuit haar kennis en ervaringen via het Urban Leisure & Tourism Lab verteld over de komst en impact die zij ziet van steeds meer creatieve ondernemers in het toerisme in Amsterdam.

 

De laatste circa vijf jaar lijken steeds meer bevlogen ondernemers met een achtergrond zoals in de kunsten, het milieuactivisme en de IT actief te zijn geworden in het toerisme.

Het lijkt erop dat zij andere invalshoeken toevoegen en/of versnellen aan de grote vraagstukken die er spelen in het toerisme.

 

Vraagstukken als: kan het duurzamer? Hoe zorgen we ervoor dat de lokale bevolking op een positieve wijze meeprofiteert van het toerisme in hun buurt? Op de eerste afbeelding zie je een aantal voorbeelden van dergelijke initiatieven.

Er is – en zeker nu met Covid-19 – een grotere urgentie om toerisme te beschouwen als een praktijk waarmee we dergelijke veranderingen kunnen versnellen. Binnen het onderwijs van ons Domein Creative Business haken we daarop in, onder andere binnen ons lab. Op de 2e afbeelding zie je hoe we met diverse partijen deze duurzamere en inclusievere toekomst vormgeven.

 

Onderzoekster en docent Dr. Lénia Marques heeft over dit onderwerp diverse interviews afgenomen, zowel in Rotterdam als Amsterdam. We vermelden haar publicatie, zodra deze er is.

Het hele webinar kun je hieronder bekijken, het is in het Engels: https://www.youtube.com/watch?v=2PXYHWy_uYU